Feber- vad är de?

I och med att jag faktisk aldrig har feber så är jag ju bara tvungen att kolla upp var de är:)
Och på Vårdguiden så står det så här:

"Feber är när kroppstemperaturen är högre än vanligt. Feber är ingen sjukdom utan ett tecken på sjukdom. Den normala kroppstemperaturen varierar från person till person och brukar ligga mellan 35,6 och 38,2 grader. Det som är feber för en person kan alltså vara normal temperatur för en annan. Det viktigaste är inte temperaturen i sig, utan hur man mår.

Temperaturen varierar även under dygnet. Den är som lägst på morgonen och som högst på kvällen.

Ofta finns en uppenbar anledningen till febern, till exempel en infektion orsakad av antingen virus, till exempel en förkylning, eller bakterier. Febern går över när virus- eller bakterieinfektionen börjar ge med sig.

Det är viktigt att feber som inte ger med sig utreds medicinskt, eftersom det kan vara symtom på en allvarlig sjukdom.

Man bör stanna hemma från jobb eller skola och vila om man har feber, men man måste inte vara sängliggande. Man ska aldrig idrotta eller utföra ansträngande fysiskt arbete om man har feber.

Symtom vid feber:

När man har feber känns kroppen varm och man kan känna sig lite yr och svag. Ta tempen och se vad du har för kroppstemperatur. Tänk på att kroppstemperaturen varierar under dagen och även från person till person. Därför kan man inte ge exakta siffror på vad som är feber och inte, det är hur man mår som får avgöra. Normaltemperaturen hos vuxna brukar dock vara mellan 35,6 och 38,2 grader och i de flesta fall räknas som feber en morgontemperatur över 37,5 grader eller en kvällstemperatur över 37,7 grader.

Mer än 39 grader brukar man kalla hög feber hos både barn och vuxna. Hög feber kan orsaka tillfällig förvirring och till och med göra att man ser saker som inte finns."

 

Man lär sig alltid något nytt eller hur:)



Kommentarer
Postat av: Ninnie-Mitt liv med 3 prinsar

ok, men va spännande..håller tummarna extra hår då =)



ja brukar sällan ha feber. Men när ja tror att ja har de så brukar de inte visa nå. Är väldigt frisk av mig.

Men nu har ja blivit nalta snorig och de men de är konstigt om man inte skulle åka på de eftersom kidsen har snorat och hostat i flera veckor nu.



ha en bra dag och hoppas du blir frisk



kram

2012-03-29 @ 07:45:04
URL: http://ninniejohanna.vimedbarn.se
Postat av: Augusta!

oj vad tråkigt..krya på dig!

2012-03-29 @ 08:02:13
URL: http://augustaa.blogg.se/
Postat av: Carro

åh, det var faktiskt lite kul och intressant info!!

2012-03-29 @ 08:31:07
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: LIENE

sv: Tack och detsamma!

Bra inlägg=)

2012-03-29 @ 08:51:57
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Monrou

SV: jobbigt :( du får ta alvedon så febern går ner <3

2012-03-29 @ 09:43:47
URL: http://monrous.blogg.se/
Postat av: C O R N E L I A

Hmmm! Intressant! I 5 veckor har jag haft en hemsk hosta, rethosta och sådär. Nu sista veckan har det blivit riktigt jobbigt med ont och feber och dunderförkylning. Min normala temp är 36, när jag ringde vårdcentralen så frågade de om jag hade feber och jag sa ja, 37,5 (det är ju feber för mig! känner mig helt svettig och kokvarm när jag har över 37). Hon bara skrattade och sa nejnej, det är inte feber! Jaba.. eh nähe, men jag har ju 36 annars..? Hon: Jaja, men det spelar ingen roll! Du har inte feber. Hahaha. Man ba.. eh nä okej.



Irriterad blev jag där i alla fall! Då hade hon liksom friskförklarat mig fast jag ligger hemma och blir helt svettig av att bara gå upp för trappen, hostar tills jag blir yr och har en sjuhelsikes värk i bröstet och ryggen.



Aja.. Hm vart ville jag komma med det här? ingen aning. Tack för din kommentar i alla fall, kul att du gillade bilden :D

2012-03-29 @ 14:51:48
URL: http://alltidcornelia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0